Spelregels - EK Pronostiek 2021


Meld je nu aan

Door een account aan te maken kunt u meedoen. Bij het aanmaken van een account bent u verplicht om alle gevraagde velden in te vullen en gaat u akkoord met de spelregels en voorwaarden.


Deadline

Je moet al je voorspellingen voor het hele toernooi (incl. alle fasen) opslaan voor de start van het toernooi: . Tot die tijd kun je jouw voorspellingen aanpassen.


Mijn pronostiek

Na het inloggen wordt u doorgestuurd naar de 'Mijn pronostiek' pagina. Het is aan u om voor aanvang van het toernooi alle uitslagen van alle wedstrijden te voorspellen. De uitslag geeft het resultaat weer na de reguliere speeltijd van 90 minuten. Er wordt dus geen rekening gehouden met verlengingen of penalty's.

Knockout fase

Bij de finale wedstrijden dient u per wedstrijd een land te kiezen uit een lijst met landen. Het is niet toegestaan om een land binnen een knockout ronde dubbel te kiezen. Heeft u dit toch gedaan, dan krijgt u nul punten voor de voorspelling. Onderaan deze pagina staat een voorbeeld.

100%

Indien u bent ingelogd, ziet u rechts bovenin 'Mijn voorspelling' staan met daarachter een indicator. Dit percentage geeft aan of u alles heeft ingevuld. Let op, het geeft niet aan of u landen dubbel hebt gekozen.


Individueel

Als individu doet u automatisch mee voor de prijzen. U gaat de strijd aan met alle deelnemers van de pool. De beste voorspeller maakt kans op fantastische prijzen.

Beste team

Iedereen die zich voor een team heeft ingeschreven, doet niet alleen mee aan het individuele klassement, maar ook in het team klassement. Dit betekent dat je individueel kunt winnen, met je team kunt winnen en de winnaar van je team kunt worden. En, om mee te dingen in het team klassement, moet de team uit minstens 3 leden bestaan, anders worden er 0 punten gegeven.

Beste team

De team moet uit minimaal 3 deelnemers bestaan om mee te kunnen doen in de stand voor de beste team, anders kan er geen gemiddelde worden berekend. In alle andere gevallen worden 0 punten toegekend.


Team toevoegen

Wilt u een pool organiseren? Klik dan hier om een pool toe te voegen. Op de pagina vindt u een verdere instructies hoe u een pool kunt toevoegen. Op deze manier kunt u een pool organiseren met vrienden, collega's, sport vrienden, buurtgenoten, of anders.

Meedoen met een pool

Op de 'Pool'-pagina kunt u meedoen met een pool. Onder de titel van de Pool vindt u aan de linkerkant een button waarop u kunt klikken. U dient zich wel eerst in te loggen voordat u kunt meedoen met de pool.

Vrienden uitnodigen voor een pool

Op de 'Pool'-pagina kunt u vrienden uitnodigen. Onder de titel van de Pool vindt u een Whatsapp, Facebook, Twitter en een e-mail logo waarop u kunt klikken. Op deze manier kunt vrienden uitnodigen voor de pool. U kunt uiteraard ook de link van uw pool delen welke onder de logo's te vinden is.


Automatische selectie achtste finales

Bij het voorspellen van de wedstrijden worden de achtste finales automatisch ingevuld op basis van de virtuele stand van de groep die wordt gerangschikt op basis van een hoger aantal punten, beste doelsaldo, hogere doelpunten voor en een hoger aantal overwinningen. Dit betekent dat de zes groepswinnaars, de zes nummers twee en de vier beste nummers drie automatisch worden geselecteerd voor de achtste finales.

De onderstaande tabel zal worden toegepast voor de automatische selectie van de achtste finales op basis van een vooraf bepaald schema. Als de 4 beste nummers drie uit de groepen A, B, C en D komen, dan is de bovenste regel van toepassing en speelt 1B tegen 3A, 2C tegen 3D, 1E tegen 3B en 1F tegen 3C.

Er is één belangrijke opmerking bij de automatische selectie: als u alle wedstrijden gelijk voorspelt (gelijkspel), en het doelsaldo en de punten zijn gelijk, weet het systeem niet wat het moet doen. In dit geval moet je zelf het systeem overrulen en het land kiezen die volgens u doorgaat.

Beste 4 1B 1C 1E 1F
ABCD A D B C
ABCE A E B C
ABCF A F B C
ABDE D E A B
ABDF D F A B
ABEF E F B A
ACDE E D C A
ACDF F D C A
ACEF E F C A
ADEF E F D A
BCDE E D B C
BCDF F D C B
BCEF F E C B
BDEF F E D B
CDEF F E D C

Punten

Te behalen punten op basis van de uitslagen

Op basis van enkele regels kunt u punten verzamelen voor de uitslag. De uitslag geeft het resultaat weer na de reguliere speeltijd van 90 minuten. Er wordt dus geen rekening gehouden met verlengingen of penalty's. Het maximale aantal punten op basis van de uitslag voor alle wedstrijden is gelijk aan 30 punten. Hier zijn enkele voorbeelden:

W Wedstrijd P Voorspeld U Uitslagen Toto Toto TD Thuis doelpunten UD Uit doelpunten DS Doelsaldo MP Max punten
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 3 - 1 14 5 5 6 30
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 2 - 0 14 0 0 6 20
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 3 - 0 14 5 0 0 19
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 2 - 1 14 0 5 0 19
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 1 - 0 14 0 0 0 14
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 3 - 4 0 5 0 0 5
TUR - ITA Turkije - Italië 3 - 1 0 - 1 0 0 5 0 5

Puntentelling scenario's op basis van voorspelde landen in de knockout fase

Naast de punten voor de juiste uitslag, kunt u vanaf de achtste finales ook punten verdienen door de landen te kiezen die zich uiteindelijk plaatsen voor een knockout ronde. U krijgt punten voor de juiste voorspelling als een land zich heeft geplaatst voor een knockout ronde. Extra punten zijn er te verdienen als u het land ook nog op de juiste plek zet (bijv. eerste of tweede in de groep).

W Wedstrijd P Voorspeld U Uitslag JP Juiste plaats OP Onjuiste plaats MP Max punten
alle landen door op de juiste plaats:
1/8F [1A - 2C] Achtste finales [1A - 2C] ITA - OOS Italië - Oostenrijk ITA - OOS Italië - Oostenrijk 50 (2 x 25) 0 50
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken 50 (2 x 25) 0 50
twee landen door op juiste plaats en twee op onjuiste plaats:
1/8F [1A - 2C] Achtste finales [1A - 2C] ITA - OOS Italië - Oostenrijk ZWI - OOS Zwitserland - Oostenrijk 25 15 40
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken ITA - DEN Italië - Denemarken 25 15 40
alle landen door op onjuiste plaats:
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken TUR - BEL Turkije - België 0 30 30
1/8F [1B - 3ADEF] Achtste finales [1B - 3ADEF] BEL - TUR België - Turkije DEN - ZWI Denemarken - Zwitserland 0 30 30
één land door op juiste plaats en één op onjuiste plaats:
1/8F [1A - 2C] Achtste finales [1A - 2C] ITA - OOS Italië - Oostenrijk ZWI - OOS Zwitserland - Oostenrijk 25 0 25
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken TUR - FIN Turkije - Finland 0 15 15

Let op; geen punten bij dubbel gekozen landen

Per finale ronde is het niet toegestaan om landen dubbel te kiezen. Indien je dit wel heb gedaan, worden er geen punten toegekend aan de landen in die specifieke wedstrijd.

W Wedstrijd P Voorspeld L Landen MP Max punten
goed voorbeeld met alle landen 1x gekozen:
1/8F [1A - 2C] Achtste finales [1A - 2C] ITA - OOS Italië - Oostenrijk ITA - OOS Italië - Oostenrijk 50
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken 50
fout voorbeeld met 2x Italië:
1/8F [1A - 2C] Achtste finales [1A - 2C] ITA - OOS Italië - Oostenrijk ITA - OOS Italië - Oostenrijk 0
1/8F [2A - 2B] Achtste finales [2A - 2B] ITA - DEN Italië - Denemarken ZWI - DEN Zwitserland - Denemarken 0

Overzicht van het maximum aantal te behalen punten per knockout ronde

Per wedstrijd en per knockout ronde zijn er punten te behalen. In het overzicht hieronder vindt u een totaaloverzicht van het aantal punten dat maximaal per ronde te behalen is.

Ronde W Wedstrijden U Uitslag JP Juiste plaats OP Onjuiste plaats MP Max punten
Groepsfase - Speeldag 1 12 30 360
Groepsfase - Speeldag 2 12 30 360
Groepsfase - Speeldag 3 12 30 360
Achtste finales 8 30 25 15 640
Kwartfinales 4 30 35 20 400
Halve finales 2 30 45 25 240
Finale 1 30 55 30 140
Wereldkampioen 75
Topscorer 20
Gele kaarten 201)
Rode kaarten 202)
Doelpunten 203)
Totaal 2655

Bonusvragen

Voor elke bonusvraag kunt u tussen 0 en 20 punten behalen.

1) Per gele kaart dat u er naast zit worden er 2 punt(en) afgetrokken.
Een voorbeeld: u heeft 220 gele kaarten voorspeld, het waren er 226, dan krijgt u 20 - 12 = 8 punten.

2) Per rode kaart dat u er naast zit worden er 5 punten afgetrokken.
Een voorbeeld: je had 10 rode kaarten voorspeld, het waren er 8, dan krijgt u 20 - 10 = 10 punten.

3) Per doelpunt dat u er naast zit worden er 2 punt(en) afgetrokken.
Een voorbeeld: u had 160 doelpunten voorspeld, het waren er 163, dan krijgt u 20 - 6 = 14 punten.

UEFA wordt gebruikt als referentie: https://www.uefa.com/uefaeuro-2020/

Rondes

Na elke wedstrijd worden punten toegekend. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van alle rondes in dit spel. In ronde 25 worden bijvoorbeeld twee wedstrijden tegelijk gespeeld en na het laatste fluitsignaal worden de punten bekend gemaakt voor de scores en de landen die zich kwalificeren voor de volgende ronde.

# Punten voor score van wedstrijdnummer Punten voor thuisploeg van wedstrijdnummer Punten voor uitploeg van wedstrijdnummer Punten voor kampioen na finale
1 1
2 2
3 3
4 4
5 7
6 6
7 5
8 8
9 10
10 9
11 11
12 12
13 15
14 13
15 14
16 18
17 16
18 17
19 21
20 19
21 20
22 23
23 24
24 22
25 25, 26 37, 38
26 29, 30 40 37
27 27, 28 39 38
28 31, 32 42, 44
29 33, 34 43 42
30 35, 36 41 39, 40, 41, 43, 44
31 38 47
32 37 46
33 40 47
34 39 46
35 42 45
36 41 45
37 44 48
38 43 48
39 45 49
40 46 49
41 47 50
42 48 50
43 49 51
44 50 51
45 51 52